رودراکشا چیست؟

Saturday، ۱۳ Esfand ۱۴۰۱

رودراکشا هسته ی خشک شده‌ ی میوه ی درختی است که اغلب در جنوب شرقی آسیا می روید.

رودرا= نام شیواست

راکشا= به معنای اشک می باشد

استفاده از رودراکشا چه مزایایی دارد و به چه صورت استفاده می شود؟

اغلب دانه های رودراکشا را به صورت گردنبند استفاده می کنند که در هندی به آن مالا می گوید و چیزی شبیه تسبیح خودمان است، تنها تفاوت در این است که مالا ۱۰۸ مهره دارد.

برای رودراکشا مزایای بسیاری ذکر شده است از قبیل:

✔ ایجاد تعادل و سلامت فیزیکی و روانی

✔ جذب ثروت

✔ کمک به تمرکز و مراقبه 

✔ و از همه مهم تر ایجاد یک حفاظ قدرتمند انرژیک در اطراف فرد که باعث می شود نیروها و انرژی های منفی افراد یا محیط به فرد جذب نشود.

✔ و همچنین باعث پاکسازی انرژی هفت چاکرای اصلی بدن می شود.

گفته می شود رودراکشا دی ان اِیی مشابه دی ان اِی انسان دارد. شاید احساس کرده باشید وقتی در یک جای غریبه می خوابید یا آدمهای جدیدی را ملاقات می کنید ممکن است احساس ناراحتی کنید یا خوابهای آشفته ببینید.

علت همه اینها می تواند انرژی های ناهمخوان باشد اما برای کسی که مالای رودراکشا به همراه دارد هیچ کدام از این انرژی ها به او اثر نمی کند.‌‌

چه کسی می تواند از رودراکشا استفاده کند؟

هر کسی چه پیر یا جوان، کودک یا بزرگسال، زن یا مرد با هر پیشینه دینی یا نژادی می تواند رودراکشا را همراه داشته باشد و از مزایای آن بهره مند شود.

البته طبیعتا کسانی که حساسیت بالاتری نسبت به انرژی ها دارند یا به مسائل خودشناسی علاقمندند معجزه رودراکشا را را بیشتر احساس خواهند کرد.

اندازه های مختلف رودراکشا چه تاثیری در اثر بخشی آن دارند؟

دانه های رودراکشا از اندازه خیلی بزرگ تا خیلی کوچک یافت می شوند. اما اندازه تاثیر چندانی بروی اثربخشی آنها ندارد. بهتر است با توجه به قیمت و راحتی استفاده، اندازه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

چگونه از رودراکشای خود مراقبت کنیم؟

بهتر است تسبیح رودراکشای خوتان را همیشه همراه داشته باشید. زیرا با گذشت زمان دانه های رودراکشا انرژی شما را به خودشان جذب می کنند و قوی و قوی تر می شوند. همین طور از قرض دادن آن به دیگران باید به شدت خودداری کنید. زیرا وقتی شخص دیگری به تسبیح رودراکشای شما دست می زند انرژی او بر روی رودراکشای شما باقی می ماند و از اثربخشی آن کم می شود.

در ضمن از مواد شیمیایی مانند صابون و شامپو برای شستن آن جدا خودداری کنید.

اما اگر با آب معمولی دوش بگیرید می توانید بگذارید تسبیح رود راکشای شما روی گردنتان باقی بماند چون جاری شدن آب روان بر روی اون به خصوص برای پاکسازی و شارژ آن مفید است.

در ادامه به توضیح مطلب به صورت کامل تر پرداخته می شود.

رودراکشا چیست؟
رودراکشا (Rudraksha) دانه های خشک شده میوه یک درخت است که در مناطقی در جنوب شرقی آسیا رشد می کند و به درخت همیشه سبز معروف است. میوه های این درخت شبیه بلوبری است.


رودراکشا در هند و کشور های جنوب شرقی آسیا در ساخت زیورآلات و مالا (تسبیح ذکر) کاربرد دارد و در دسته ی سنگ های نیمه قیمتی قرار گرفته است. در مکاتب شرقی رودراکشا درختی مورد احترام و با ارزش است و دانه ی رودراکشا به دلیل داشتن نوعی فرکانس منحصر به فرد دارای خاصیت معنوی و درمانی برای روح و جسم می باشد.

در فرهنگ هندی و بودایی این باور وجود دارد که دانه های رودراکشا دارای حافظه انرژیک هستند و انرژى را به خوبی در خود حفظ می‌كنند.


معنی رودراکشا
شیوا خدای نگهدار آسمان و زمین، نابود کننده ی اهریمنان، بخشاینده ی گناهان و فراوان کننده ی روزی است.
کلمه رودراکشا از “رودرا” (نام شیوا) و “آکشا” به معنی اشک است. آکشا در فرهنگ لغات سانسکریت مفاهیم دیگری مانند چشم، روح و دانش دینی هم دارد.

تاریخچه ی استفاده از رودراکشا
تاریخچه ی استفاده از رودراکشا در هند و به مکتب و آیین شیوائیسم بر می گردد و به ارتباط و استفاده ی شیوا از رودراکشا به صورت گردنبند یا مالا (تسبیح دعا) اشاره دارد.

شیوا نام یکی از خدایان هندی است. مردم هند این خدا را به صورت مردی که بر پوست پلنگ و یا پلنگ نشسته و ماری بر دوش خود دارد، مجسم می کنند.
ویژگی مهم دیگر شیوا این است که او بر پیشانی خود چشم سوم و در گوش خود گوشواره دارد و در کنار او ظرفی است که در آن آب حیات وجود دارد.


از مهره های رودراکشا برای گفتن ذکر یا مانترا، به خصوص مانترای شیوا یعنی Om Namah Shivaya (اوم ناما شیوا) استفاده می‌شود که معنای کلی آن این است “شعور جهانی یکی است.”
این مانترا به صورت جاپا (japa) تکرار می شود. همچنین هندوها از ایام گذشته مهره های رودراکشا را به صورت تسبیح برای مدیتیشن ذهن، بدن و روح استفاده می کنند.

این مطلب ادامه دارد

استفاده مطالب این سایت تنها با ذکر نام "نیلومِد" امکان پذیر است.

شمسی امینی